שוק הקנאביס הלא חוקי באירופה שווה 11 מיליארד דולר, שיא חדש באחוזי השימוש

דו"ח חדש של סוכנות הסמים של האיחוד האירופי מזהה עלייה בשימוש בקנאביס לא חוקי בעשור האחרון, לצד עלייה חדה באחוזי ה-THC, בעיקר בחשיש ומיצויים. ספרד מזנקת לראש טבלת היצרניות וחשש כבד נרשם מהתפשטות הקנאביס המזויף הנפוץ גם בישראל

סוכנות הסמים של האיחוד האירופי (EMCDDA) פרסמה בשבוע שעבר, בשיתוף עם היורופול (Europol), המשטרה האירופית, דו”ח רשמי חדש (PDF) אודות שוק הקנאביס הבלתי חוקי באירופה וההתפתחויות האחרונות בו לאורך העשור האחרון.

לפי הנתונים, שיעור הצריכה בקרב המשתמשים וכמויות הקנאביס שנתפסו באירופה, הגיעו לשיא של כל הזמנים בשנים האחרונות. במקביל, עלה ריכוז ה-THC הממוצע בקנאביס בכלל אך בעיקר בחשיש ומיצויי קנאביס. הדו”ח גם מזהיר מפני התפשטות התופעה של קנאביס מזויף, המכונה גם “נייס גאי“, הנפוצה מאוד גם בישראל.

כמעט שליש מהאירופאים ניסו קנאביס, שיא חדש בתפיסות עם ספרד בראש הטבלה

הדו”ח מצא כי כ-84 מיליון איש, שמהווים 29.4% מהאוכלוסייה הבוגרת באירופה, השתמשו בקנאביס מתישהו במהלך חייהם. כ-22.6 מיליון איש, שמהווים 8% מהאוכלוסייה הבוגרת באירופה, השתמשו בקנאביס בשנה האחרונה.

על פי ההערכות בדו”ח, בשוק הקנאביס הבלתי חוקי באירופה נמכרים מדי שנה לפחות 1,390 טון של קנאביס, בשווי של כ-11.4 מיליארד אירו (46.4 מיליארד ש”ח), אך הדו”ח מדגיש כי מדובר בהערכה מינימלית וכי המספרים האמיתיים כנראה גבוהים יותר.

הדו”ח מצא עוד כי כ-77% מהקנאביס הלא חוקי שנמכר בשוק האירופאי הוא בצורת תפרחות, וכ-23% בצורת חשיש ומיצויים.

בשנת 2021 נשבר שיא של כל הזמנים בתפיסות קנאביס באירופה, עם 256 טון של תפרחת קנאביס ו-816 טון של חשיש שנתפסו באותה שנה ביבשת, בנוסף ל-4.3 מיליון צמחי קנאביס.

המדינות שבהן נתפסו הכי הרבה תפרחות קנאביס בשנת 2021 היו ספרד (130 טון), איטליה (47 טון), צרפת (39.5 טון), ותורכיה (31 טון).

המדינות שבהן נתפס הכי הרבה חשיש בשנת 2021 היו ספרד (673 טון), צרפת (72.4 טון), תורכיה (33 טון), איטליה (20 טון), פורטוגל (15 טון), ובלגיה (13 טון).

כמות תפרחות הקנאביס שנתפסה באירופה מדי שנה, בחלוקה למדינות
כמות תפרחות הקנאביס שנתפסה באירופה מדי שנה, בחלוקה למדינות (מקור: EMCDDA)
כמות החשיש שנתפסה באירופה מדי שנה, בחלוקה למדינות (מקור: האיחוד האירופאי)
כמות החשיש שנתפסה באירופה מדי שנה, בחלוקה למדינות (מקור: EMCDDA)

ריכוז ה-THC הממוצע בחשיש עלה פי 3 תוך עשור

אחד הנתונים המעניינים ביותר בדו”ח הוא העלייה הדרמטית בריכוז ה-THC הממוצע בקנאביס בשוק השחור באירופה לאורך העשור האחרון.

בתוך עשור זינק ריכוז ה-THC הממוצע בתפרחות קנאביס בשוק השחור באירופה ב-57%, מ-6.1% THC בשנת 2011 ל-9.5% THC בשנת 2021.

ריכוז ה-THC הממוצע בחשיש בשוק השחור עלה בכ-200% באותה התקופה, מ-6.7% THC בשנת 2011 ל-20% THC בשנת 2021.

ריכוז ה-THC הממוצע בתפרחת קנאביס ובחשיש באירופה לפי שנה (מקור: האיחוד האירופאי)
ריכוז ה-THC הממוצע בתפרחת קנאביס ובחשיש באירופה לפי שנה (מקור: EMCDDA)

העלייה בריכוז ה-THC בתפרחת נובעת ממגמה עולמית של השבחת גנטיקות, וכנראה גם מהמעבר מהגידולים האלבניים שהיו המקור העיקרי של קנאביס לאירופה לאורך זמן רב, לגידולים שמגיעים מספרד ומדינות אחרות.

העלייה בריכוז ה-THC בחשיש נובעת כנראה בעיקר מהשתכללות תהליכי הפקת החשיש במרוקו שמהווה מקור החשיש המוביל, לצד מעבר לשיטות מיצוי יעילות יותר.

מעניין לציין כי המחיר הממוצע של קנאביס באירופה, גם עבור תפרחת וגם עבור חשיש, נשאר זהה לחלוטין בעשור האחרון למרות העלייה החדה הזאת בריכוז ה-THC שלו. על פי הדו”ח, המחיר הממוצע לתפרחת עומד עדיין על כ-10 אירו לגרם והמחיר הממוצע לחשיש עומד עדיין על כ-7 אירו לגרם.

העובדה שהחשיש באירופה כיום הוא גם זול יותר מהתפרחת וגם חזק ממנה פי 2 בממוצע, הופכת אותו למוצר מועדף עבור רבים באירופה, אם כי הוא עדיין מהווה כאמור רק כשליש משוק הקנאביס ביבשת, כאשר שני שליש מהצרכנים עדיין מעדיפים תפרחת.

ספרד הפכה לאחת מיצרניות הקנאביס הגדולות באירופה

מתוך 1,028 הטונות (לפחות) של תפרחות קנאביס שנמכרות באירופה מדי שנה, ומהוות כאמור כ-77% משוק הקנאביס הלא חוקי ביבשת, הרוב המוחלט מגיע מגידול אירופאי.

מדינות הבלקן בהן אלבניה, שנחשבה כאמור לאורך שנים ארוכות ליצרנית הקנאביס הגדולה באירופה של קנאביס לא חוקי, ממשיכות לגדל חלק גדול מהקנאביס שנמכר ביבשת.

עם זאת, הדו”ח מציין כי ישנה ירידה בכמות הקנאביס שמוברחת ממדינות הבלקן, ובמקביל עלייה חדה בכמות גידולי הקנאביס הבלתי חוקיים שמגיעים מספרד, שכבר מזמן משמשת כשער הכניסה העיקרי של חשיש ממרוקו לאירופה, עם יותר מ-650 טון של חשיש שנתפסים בה מדי שנה, אך החל משנת 2020 גם למדינה בה נתפס הכי הרבה קנאביס צמחי (תפרחות) באירופה, וגם כנראה ליצרנית הגדולה ביותר של קנאביס לא חוקי.

כמות תפרחת הקנאביס (בטון) שנתפסה בספרד, 2011-2021 (מקור: האיחוד האירופאי)
כמות תפרחת הקנאביס (בטון) שנתפסה בספרד, 2011-2021 (מקור: EMCDDA)

בסך הכל בשנת 2021 נתפסו באירופה כ-4.3 מיליון צמחי קנאביס – נתון שמסמל שיא של כל הזמנים. 75% מכל צמחי הקנאביס שנתפסו ביבשת באותה שנה, נתפסו בספרד. באותה שנה נתפסו בספרד גם 130 טון של תפרחות קנאביס – יותר מפי 2 מאשר בשנה הקודמת, ויותר מכל מדינה אחרת באירופה.

לדוגמה, באפריל 2022, הרשויות בספרד תפסו 415 אלף צמחי קנאביס בפשיטה על אחד משדות הקנאביס הגדולים ביותר שנתפסו באירופה אי פעם, שהשתרע על שטח של כ-670 דונם.

בהמשך אותו החודש נתפסו עוד 100 אלף צמחי קנאביס בערים אלמריה, קורדובה, וברצלונה, בחוות קנאביס שהתחזו לחוות המפ (קנבוס) חוקיות אך למעשה גידלו קנאביס בלתי חוקי לצורך הברחה למדינות אחרות באירופה.

כמה חודשים לאחר מכן, ביולי 2022, נתפסו יותר מ-6 טון של תפרחות קנאביס לא חוקיות בחווה בברצלונה שהשתרעה על פני 350 דונם והתחזתה גם היא לחוות המפ חוקית.

טרנד הקנאביס המזוייף (“נייס גאי”) מתפשט באירופה

כמו בישראל, תופעת מוצרי הקנאביס המזויפים שמכילים קנבינואידים סינתטיים (“נייס גאי”) ונחזים להיות קנאביס אמיתי באמצעות אריזות מזוייפות, ממשיכה לצבור תאוצה גם באירופה.

מעבדה ביתית לייצור תפרחות 'קנאביס נייס גאי' שנתפסה בשוויץ. הזייפנים מרססים קנבינואידים סינתטיים על תפרחות של המפ זול, ואז מוכרים אותו בתור קנאביס (מקור: המכון למדע פורנזי בציריך, שוויץ)
מעבדה ביתית לייצור ‘קנאביס נייס גאי’ מהמפ (קנבוס) שנתפסה בשוויץ ב-2021. המעבדה הקטנה הזאת לבדה ייצרה לפחות 16 ק”ג של קנאביס מזויף ו-4 ק”ג של חשיש מזויף (מקור: המכון למדע פורנזי בציריך, שוויץ)

כזכור, בשנה שעברה נחשף לראשונה בתחקיר של מגזין קנאביס כי עטי האידוי הנפוצים שנמכרים בישראל בתור כאלו שמכילים קנאביס ונושאים שמות כמו “סנופ דוג” או “בולדוג” וכד’, הם למעשה זיופים שלא מכילים קנאביס, אלא קנבינואידים סינתטיים. לאחר החשיפה פורסמה גם אזהרה לציבור בנושא מטעם משרד הבריאות.

גם באירופה זיופי הקנאביס הללו הפכו לנפוצים באופן מדאיג בשנים האחרונות, כאשר שם התופעה כוללת בנוסף לעטי אידוי מזויפים גם “תפרחות נייס גאי”.

כלומר, הזייפנים קונים בזול תפרחות של המפ (קנבוס) החוקי באירופה ואינו מכיל יותר מ-0.3% THC, מרססים עליהן קנבינואידים סינתטיים עוצמתיים, ואז מוכרים אותן בתור קנאביס אמיתי כביכול. אותו הדבר בדיוק נעשה גם עם חשיש המפ, על מנת לייצר “חשיש נייס גאי” מזויף.

תפרחת של 'קנאביס נייס גאי' - המפ (קנבוס) מרוסס בקנבינואיד הסינתטי MDMB-4en-PINACA, שנתפסה בקפריסין בשנת 2021 (מקור: משטרת קפריסין)
תפרחת קנאביס מזויף: פרח המפ (קנבוס) המרוסס בקנבינואיד הסינתטי MDMB-4en-PINACA (“נייס גאי”) שנתפסה בקפריסין בשנת 2021 (מקור: משטרת קפריסין)
ממתקי קנאביס מזויפים שנתפסו בשוודיה ובפועל הכילו קנבינואידים סינתטיים (מקור: רשות המכס של שוודיה)
ממתקי קנאביס מזויפים שנתפסו בשוודיה ובפועל הכילו קנבינואידים סינתטיים (מקור: רשות המכס של שוודיה)

מעבדות כאלה, שהופכות קנאביס המפ ל’קנאביס נייס גאי’ מזויף, הן תופעה חדשה יחסית, שלפי הדו”ח החלה בשנת 2020 כאשר עודף היצע בשוק ההמפ גרם למחיר שלו לצנוח משמעותית, והפך את הקונספט של ריסוס תפרחות המפ בקנבינואידים סינתטיים ומכירתן בתור קנאביס להרבה יותר משתלם מבחינה כלכלית.

מוצרי קנאביס המכילים קנבינואידים סינתטיים שכאלה, נתפסו ב-12 מדינות שונות באירופה בשנים האחרונות, בין היתר גם בצורת ממתקים (‘אדיבלס’) שנמכרו ככאלו שמכילים קנאביס, אך בפועל הכילו ‘נייס גאי’.

עלייה גם בתפיסות של שמן ומיצויים

לאיחוד האירופי עדיין אין נתונים מדויקים לגבי היקפי הצריכה של מיצויי קנאביס מרוכזים כמו שעווה ושמן, אך כן נרשמה עלייה גם בתפיסות של מוצרים כאלו בשנים האחרונות.

למשל, בשנת 2015 נתפסו באירופה רק כ-70 ק”ג של מיצויי קנאביס, לעומת כ-250 ק”ג בשנת 2021, כלומר עלייה של 250%.

תפיסות של שמן ומיצויי קנאביס באירופה לפי מדינה, 2015-2021 (מקור: EMCDDA)
תפיסות של שמן ומיצויי קנאביס באירופה לפי מדינה, 2015-2021 (מקור: EMCDDA)

עם זאת, עדיין מדובר בכמות קטנה יחסית של מיצויים שנתפסו, כך שנראה שהם עדיין לא מהווים חלק משמעותי משוק הקנאביס האירופאי.

גם בקטגוריה הזאת ספרד נמצאת במקום הראשון בתפיסות, עם 88 ק”ג של מיצויי קנאביס שנתפסו בה בשנת 2021, ואחריה בלגיה עם 53 ק”ג ואיטליה עם 50 ק”ג.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר